راهکار پیجینگ

(سیستم صوتی نمایشگاه ها،  مال ها،  مراکز عمومی، صنعتی، آموزشی، درمانی و تفریحی)

با پیشرفت صنعت و مکانیزه شدن در قرن بیستم، نیازهای گوناگونی برای بشر ایجاد گردید. یکی از این نیازها صدارسانی در فضاهای عمومی و بزرگ بود. سیستم پیجینگ یا اطلاع رسانی عمومی، اصطلاحی بود که برای صدا رسانی در فضاهای گوناگون رایج گردید.

کاربرد سیستم پیجینگ چیست و در کجا مورد استفاده قرار می­گیرد؟

هدف از سیستم پیجینگ اطلاع رسانی، اعلام شرایط اضطراری (آتش سوزی و حوادث امنیتی)، انتقال اطلاعات صوتی )مانند پخش اتوماتیک اذان( و بطور کلی مدیریت بهتر یک مجوعه می باشد. فضاها و مکان هایی  که نیاز به سیستم صوتی یکپارچه یا سیستم پیجینگ دارند عبارتند از:

  1.  سیستم پیچینگ کارخانه ها (سیستم پیجینگ  مراکز صنعتی)
  2. سیستم پیجینگ نمایشگاه ها سیستم پیجینگ پارک ­ها (سیستم پیجینگ بوستان های بزرگ)
  3. سیستم پیجینگ فرودگاه ها (سیستم پیجینگ پایانه های تاکسی، سیستم پیجینگ پایانه های اتوبوس رانی، سیستم پیجینگ پایانه های قطار)
  4. سیستم پیجینگ مراکز آموزشی (سیستم پیجینگ مدارس،سیستم پیجینگ دانشگاه ها)
  5. سیستم پیجینگ مترو (سیستم پیجینگ قطار شهری)
  6. سیستم پیجینگ مال ها (سیستم پیجینگ مجتمع های تجاری)
  7. سیستم پیجینگ هتل ها (سیستم پیجینگ مراکز اقامتی)
  8. سیستم پیجینگ بیمارستان ها (سیستم پیجینگ مراکز درمانی)
  9. سیستم پیجینگ شهربازی ها (سیستم پیجینگ مراکز تفریحی)
  10. سیستم پیجینگ پارک ­ها (سیستم پیجینگ بوستان های بزرگ)
  11. سیستم پیجینگ فروشگاه (سیستم پیجینگ شوروم)
  12. سیستم پیجینگ موزه ها
  13. سیستم پیجینگ پادگان ها ( سیستم پیجینگ مراکز نظامی)

و ..

چرا باید از سیستم پیجینگ با کیفیت استفاده کنیم؟ 

در بسیاری از مجتمع های تجاری شاهد کیفیت نامطلوب سیستم صوتی هستیم. کیفیت صدای پیجینگ بسیار کم کیفیت است و باعث دلخوری شنونده می شود. اما راه حل چیست و چه کارهایی می توان انجام داد؟

گروه صمیم تکنولوژی و برای هر فضایی می تواند به شما راه کار صوتی مناسب ارائه دهد. این راه حل ها با توجه به هندسه فضا و نوع کاربری محیط تدوین می­ گردند.

برای طراحی سیستم پیجینگ باید به نکات زیر توجه کرد:

صدای یکنواخت: چیدمان صحیح بلندگو از نکات حائز اهمیت برای دستیابی به صدای یکنواخت است. سیستم صوتی باید به گونه ای باشد که صدای مناسب (به اندازه کافی بلند) در تمام محیط به صورت یکنواخت شنیده شود.

انتخاب تجهیزات مناسب : تجهیزات گوناگونی تشکیل دهنده سیستم پیچینگ می باشند. مهم ترین آنها به شرح زیر می باشد:

 

اسپیکر(بلندگو) :

انتخاب بلندگوی مناسب برای سیستم پیجینگ از نکات بسیار مهم است. با توجه به کابری هر محل و هندسه محیط می ­بایست از بلندگوهای متناسب بهره گرفت. برای مثال بلندگوهای سقفی برای محل­ هایی که داری سقف بلند نمی ­باشند مفید است.  در مکان ­هایی با سقف بلند یا غیر مسقف معمولا از بلندگوهای ستونی یا بلندگوهای پروژکتوری بهره می­ گیرند.

به غیر نوع بلندگو توجه به کیفیت ساخت و پارامترهای فنی بلندگو نیز حائز اهمیت است. پاسخ فرکانسی، توان و شدت صوتی از پارامترهای اصلی است که باید در نظر گرفته شود.

 

بلندگو سقفی-۱
  • بلندگو سقفی رایج ترین بلندگو برای سیستم پیجینگ مال ها و سیستم پیجینگ بیمارستان ها می باشد.
بلندگو سقفی-۲
  • بلندگو دیواری مناسب برای سیستم پیجینگ فروشگاه های سایز متوسط و کوچک می باشد.
بلندگو سقفی-۳
  • بلندگو ستونی یکی از کاربردی بلندگوها در سیستم پیجینگ فرودگاه ها می باشد.
بلندگو سقفی-۴
  • بلندگو پروژکتوری مناسب برای سیستم پیجینگ کارخانه ها و سیستم پیجینگ فروشگاه ها می باشد.
بلندگو سقفی-۵
  • بلندگو هورن مناسب برای سیستم پیچینگ فضای باز می باشد.

آمپلی فایر (تقویت کننده صدا) :

صدارسانی به بلندگوها از طریق آمپلی فایرهای صوتی صورت می پذیرد. نظر به اینکه فواصل بلندگوها از یکدیگر در سامانه های صدارسانی عمومی زیاد است و تعداد بلندگوها نیز زیاد می ­باشد از روش ولتاژ ثابت (سیستم ولتی) در صدارسانی استفاده می ­شود. توان آمپلی فایر می بایست متناسب با تعداد و نوع بلندگو انتخاب شود. همچنین توجه به زون بندی و تعداد خطوط مستقل مورد نیاز از مواردی است که در انتخاب آمپلی فایر تاثیر می گذارد. 

آمپلی فایر
  • آمپلی فایر تحت شبکه یکی از تجهیزات اصلی برای انتقال صدا در سیستم پیجینگ در فضاهای وسیع و بزرگ می باشد.

دستگاه مرکزی :

سایر تجهیزاتی که برای دریافت سیگنال صوتی (از میکروفن یا دستگاه پخش کننده) و تنظیم آن و ارسال آن به آمپلی فایرها استفاده می ­شود در این بخش قرار می گیرد. به تناسب امکانات مورد نیاز این بخش می تواند از یک دستگاه یا مجموعه­ ای از دستگاه ها تشکیل شود که معمولا در یک رک قرار می گیرند.

پردازنده پیجینگ
  • پردازشگر یا پروسسرگر سیستم پیجینگ.
میکروفون پیجینگ
  • میکروفن پیجینگ با قابلیت زون بندی.

زون بندی مناسب: امکان اطلاع رسانی در فضاهایی که بخش های مختلف دارند اهمیت بسیاری دارد. برای مثال قسمت پارکینگ و راهرو ها باید زون متفاوتی با ساختمان اصلی داشته باشد و هر طبقه از ساختمان می بایست زون متفاوتی داشته باشد.

زون بندی

چرا صمیم تکنولوژی؟

چرا از خطوط انتقال متفاوتی برای سیستم صدا رسانی عمومی (پیجینگ) استفاده میشود؟  

سیستم های پیجینگ غالبا از کابل کشی های بسیار طولانی بهره می برند. در این شرایط استفاده از روش های مرسوم در انتقال صدای حرفه ای غیر ممکن است؛ چرا که با توجه به فاصله زیاد و افت کیفیت صدا در این مسافت، احتمالا بلندگوی آخر فقط نویز پخش خواهد کرد. اما چاره کار چیست ؟

جواب این سوال، سال ها پیش توسط مهندسین برق پیش بینی شده است. مهندسین برق برای انتقال برق از نیروگاه ها به شهرها ولتاژ خط را افزایش داده و در مقدار ثابتی تثبیت می کردند. این موضوع از تلفات خط انتقال جلوگیری می کند. در علم صدا نیز از همین شگرد استفاده می شود. با افزایش ولتاژ تا مقداری مشخص تلفات خط انتقال به حداقل می رسد. در نتیجه امکان انتقال صدا برای مسافت های طولانی فراهم است. البته عیب این نوع از انتقال افت کیفیت سیگنال صوتی(به خصوص در ناحیه بم) است که آن را برای کاربردهای صدای حرفه ای نامناسب می کند. این خطوط انتقال که کاربرد زیادی در سیستم های پیجینگ دارند با نام ولتاژ ثابت(Constant Voltage)  شناخته می شوند. با توجه به حداکثر دامنه ولتاژ استاندارد برق (مقدار موثر دامنه)، مقادیر مرسوم در دنیا برای این ولتاژها برابر با 70 ولت و 100 ولت انتخاب شده است.

چه کسانی قادر به طراحی و مشاوره سیستم صوتی هستند؟

متاسفانه خیلی از فروشندگان سیستم صوتی  بر اساس تجربه، سیستم صوتی ارائه می کنند. این امر موجب یکنواخت نبودن صدا و ناکارآمدی سیستم صوتی می شود.همچنین بیشتر این افراد تحصیلات آکادمیک سپری نکرده اند و سخنان این افراد فاقد اعتبار علمی می باشد.در گروه صمیم تکنولوژی مهندسین فنی این شرکت دوره های علمی در داخل و خارج سپری کرده اند و قادر هستند از طراحی های خود دفاع کنند. تمامی طراحی ها تحت برنامه های علمی روز جهان  مانند Blueprint ،Armonia ،Ease و… هستند. اگر شما فضایی با معماری متفاوت دارید، این امکان وجود دارد مهندسین اروپایی برای شما طراحی کنند و به شما این اطمینان را می دهند که سیستم صوتی سال های سال برای شما بدون افت کیفیت کار کنند.
 

چرا نباید از برندهای فاقد نمایندگی استفاده کنیم؟

فروشندگان سیستم صوتی کالاهایی پیشنهاد می دهند که فاقد نمایندگی رسمی بوده و از دادن خدمات پس از فروش معذورند. بی شک یک سیستم صوتی کارآمد می بایست چندین سال در یک مجموعه بدون نقص، به پخش صدا بپردازد. اینجاست که توجه به اصالت یک کمپانی و داشتن نمایندگی معتبر بسیار اهمیت دارد. شاید برندهای آمریکایی در نگاه اول بسیار جذاب باشند، اما این نکته رو نباید فراموش کنیم که در صورت بروز اشکال در عملکرد سیستم صوتی، فروشنده کالا قادر به رفع عیب در سیستم صوتی نیستند.
 

گروه صمیم تکنولوژی چه تفاوتی با دیگر فروشندگان سیستم صوتی دارد؟

  1. سابقه: گروه صمیم تکنولوژی با 20 سال تجربه در نمایندگی، طراحی، فروش و خدمات پس از فروش  سیستم های صوتی از اولین شرکت های معتبر ایرانی در حوزه صنعت صدا به شمار می رود.

     

  2. نمایندگی های رسمی: گروه صمیم تکنولوژی مفتخر است نمایندگی انحصاری و رسمی برندهای (fbt) اف بی تی، (rcf) ار سی اف، (powersoft) پاورسافت، (adamson) آدامسون و (jts) جی تی اس  در ایران می­باشد. برای اطمینان از صحت نمایندگی این هلدینگ، به وب سایت برندهای مذکور مراجعه بفرمایید. همچنین تنوع محصولات گروه صمیم تکنولوژی موجب می­شود که متناسب با بودجه­ های مختلف راه­ حل­ های مناسب ارائه شود.

     

  3. نمایشگاه مرکزی و فروشگاه­ ها : گروه صمیم تکنولوژی منحصر به یک دفتر کاری  نمی باشد. یک شوروم مرکزی و دو فروشگاه رسمی در تهران، یک شوروم در شهر مشهد این امکان رو به شما می دهد که بتوانید تمامی کالا را از نزیک لمس کنید و صدای آنها را بشنوید.

     

  4. پس از فروش: محصولات گروه صمیم تکنولوژی دارای گارانتی یک تا سه ساله و وارانتی پنج ساله می باشند.تعمیرگاه اختصاصی شرکت، یکی از مزیت های کلیدی صمیم تکنولوژی محسوب می گردد. تمامی محصولات ارائه شده در شرکت دارای قطعات یدکی هستند که در صورت مشکل قابل جایگزین کردن هستند.

     

  5. سمینارهای تخصصی: برگزاری همایش های علمی یکی دیگر از خدماتی هست که گروه صمیم تکنولوژ به دوستداران صدا پیشنهاد میکند تا به اطلاعات خود بیافزایند و بروز شوند.

پروژه های بین المللی سیستم پیجینگ :

مجتمع FICO Eataly World شهر بولونیا (کشور ایتالیا)

مجتمع FICO ایتالیا
  • راه کار سیستم صوتی : استفاده از سیستم پیجینگ مرکزی مدل DXT 9000 از rcf ایتالیا.

مجتمع CityLife در شهر میلان (کشور ایتالیا)

مجتمع CityLifel در میلان
  • راه کار سیستم صوتی : استفاده از سیستم پیجینگ مرکزی مدل DXT 9000 و بلندگو مخصوص پیجینگ (بلندگو پروژکتوری) مدل BD 5EN از rcf ایتالیا.
  • تامین و تجهیز سیستم صوتی برج های مسکونی، سیستم صوتی مجتمع تجاری و سیستم صوتی پارکینگ.

هتل Nyota’s Five-star Hotel در کشور رومانی

هتل (Nyota’s) رومانی
  • راه کار سیستم صوتی: استفاده ازآمپلی فایرهای صدا سری پروژه ای (ولتاژ ثابت)   Ottocanali و Duecanali از برند Powersoft ایتالیا.

 

فروشگاه Under Armour شهر استانبول کشور ترکیه

فروشگاه اندرآرمور استانبول
  • راه کار سیستم صوتی: استفاده از بلندگوهای سری Himaxx از برند fbt ایتالیا.

دانشگاه هنر و موسیقی فرانکفورت

دانشگاه هنر و موسیقی فرانکفورت
  • راه کار سیستم صوتی: استفاده از بلندگوهای ستونی سری NX (سفید رنگ) از برند rcf ایتالیا.

فرودگاه Changi کشور سنگاپور

فرودگاه Changi سنگاپور
  • راه کار سیستم صوتی: استفاده از بلندگوهای مخصوص سیستم پیجینگ از سری Shadow مدل Shadow 105Tاز برند fbt ایتالیا.

  • ویژگی محصول: سری shadow از 3 لایه پوششی تشکیل شده و مقاوم در برابر باران و آب هوای مرطوب است (IP 55).
    Shadow 105T با توان 120 وات یکی از بهترین گزینه ها برای سیستم پیجینگ، سیستم صوتی مال ها،
    سیستم صوتی رستوران فضای باز،سیستم صوتی روف گاردن و هرمکانی که نیازمند سیستم صوتی با کیفیت در فضای بسته و باز است.