راهکار هیئت.

سیستم صوتی هیئت و دسته عزاداری :(Religious Ceremony)

برگزاری مراسم­ های آیینی و مذهبی بخش مهمی از هویت فرهنگی ایران امروز است. این مراسم ­ها در جایجای کشور و متاثر از فرهنگ اقوام مختلف دارای تنوع در نحوه­ی برگزاری می ­باشند. آنچه در این گوناگونی و تنوع مشترک است، اهمیت بحث صدارسانی است. صدای سخنران، مداح یا تعزیه خوان می بایست با کیفیت مطلوب به شرکت کنندگان در مراسم برسد چرا که اغلب، تعاملی دو طرفه میان نوحه­ خوان با شنودگان برقرار بوده و برگزاری با شکوه مراسم در گرو ایجاد موثر این تعامل است.

مراسم های مذهبی نوعا در دو دسته ­بندی کلی قابل تفکیک می­باشند. مراسم­هایی که در هیات ­ها، تکایا و مساجد برگزار می­شوند و مراسم­ های که در غالب دسته ­های عزاداری در خیابان­ ها در حرکت می ­باشند. با توجه به نیازهای هر یک از این دو، می ­بایست طراحی سیستم صوتی متناسبی صورت بپذیرد.

سیستم صوتی هیات :

مراسم ­هایی که در هیات­ ها و تکایا برگزار می ­شوند چه در عزاداری­ ها و چه در جشن­ ها و مولودی ­ها از دو بخش اصلی تشکیل می­ گردند. بخش اول سخنرانی و بخش دوم مداحی است. در هنگام سخنرانی اهمیت اصلی صدارسانی شفاف و واضح برای کلیه شرکت کنندگان است. این به آن معناست که سیستم صوتی می­ بایست پوشش یکنواختی در تمامی نقاط مجلس را فراهم آورد. همچنین صدای سخنران می­ بایست از قدرت کافی نیز برخوردار باشد تا توجه مستمعین را به طور کامل به خود جلب نماید. اینجاست که تولید حجم کافی صدا بدون ایجاد فیدبک از نقاط قوت یک سیستم صوتی کارآمد خواهد بود.

در بخش مداحی، طراحی سیستم صوتی، از پیچیدگی بیشتری برخوردار خواهد بود. چرا که جمعیت، متناسب با نوع مجلس که عزاداری یا مولودی باشد به پاسخ دادن به مداح یا نوحه خوان می پردازند و سینه زنی نیز در طول مراسم بر قرار است. نویز ایجاد شده توسط مستمعین نباید موجب نشنیدن صدای مداح شود چرا که تعاملی دو طرفه بین ایشان برقرار است. از طرفی معمولا در مجالس نقاطی دارای شور بیشتر و به طبع آن نویز بیشتری می­ باشند و نقاطی جمعیت ساکت تر است. در یک طراحی هوشمند چیدمان و نوع بلندگو متناسب با کاربری هر بخش از مجلس می­ تواند متفاوت باشد همچنین امکان تغییر تنظیمات صدای خروجی هر بخش از مجلس در زمان­ های گوناگون مراسم برای صدابردار می ­بایست محیا باشد.

از نکات مهم دیگر توجه به بلندگوهای مانیتور سخنران و مداح در طراحی سامانه صدارسانی است. لازم است سخنران و مداح در طول برنامه صدا خود را به وضوح بشنود و این موضوع بدون ایجاد پدیده فیدبک باید صورت بپذیرد.

از آنجا که مجالس معمولا دارای دو بخش مردانه و زنانه هستند و به طور معمول بخش زنانه امکان دید مستقیم سخنران را ندارند لذا اهمیت سیستم صوتی در بخش زنانه مضاعف نیز خواهد بود، چرا تمام بار انتقال مطلب بر دوش صداست. از همین روی توصیه می شود امکان تنظیم صدای بخش زنانه به صورت مجزا در طراحی سامانه صوتی در نظر گرفته شود تا در صورت نیاز امکان افزایش یا کاهش حجم صدا و حتی ایجاد اکولایز متمایز در دو بخش مجلس فراهم شود.

سیستم صوتی دسته ­های عزاداری :

دغدغه اصلی صدارسانی در دسته ­های عزاداری رسیدن صدای مداح به کل دسته می­ باشد. مخصوصا در دسته ­هایی که از ادوات موسیقی مانند طبل و سنج نیز استفاده می­کنند، نیاز به صدایی با شدت بیشتر نیاز است تا مستمعین و شرکت کنندگان در دسته بتوانند صدای مداح را بشنوند. در این راستا معمولا از بلندگوهایی با پرتاب صوتی قوی بر روی چرخ­های متحرک استفاده می­شود. در دسته هایی که بزرگتر هستند بعضا نیاز به استفاده از دو یا چند چرخ حامل بلندگوست. در این فرض، توجه به نحوه انتقال سیگنال میان این چرخ­ها از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

کارشناسان هلدینگ شیدکو که دارای تجربه ­های متعدد در زمینه طراحی سامانه­ های صوتی برای اماکن مذهبی و دسته­ های عزاداری می ­باشند آمادگی ارائه مشاوره رایگان برای طراحی و بهینه سازی سیستم های صوتی هیات های مذهبی را دارند.

چه کسانی قادر به طراحی و مشاوره سیستم صوتی هستند؟

متاسفانه خیلی از فروشندگان سیستم­ های صوتی بر اساس اصول علمی نسبت به ارائه طراحی اقدام نمی­ نمایند. این امر موجب یکنواخت نبودن صدا و ناکارآمدی سیسم صوتی می­ شود. همچنین بیشتر این افراد تحصیلات آکادمیک نداشته و از تجربه کافی موفق در طراحی سیستم صوتی بی بهره­ اند. در گروه صمیم تکنولوژی مهندسین فنی این شرکت دوره های علمی در داخل و خارج سپری کرده اند و قادر هستند طراحی علمی با در نظر گرفتن اصول کاربری ارائه کنند. طراحی ها به کمک نرم افزارهای مربوطه مانند: Blueprint، Armonia،Ease صورت می­ پذیرد. ارتباط گروه صمیم تکنولوژی با کمپانی­ ها و شرکت های اروپایی این امکان را فراهم می­اورد تا اگر شما فضایی با معماری متفاوت یا پروژه ای در ابعاد بزرگ دارید، از طراحی مهندسین اروپایی استفاده ببرید.

چرا نباید  از برندهای فاقد نمایندگی استفاده کنیم؟

فروشندگان سیستم صوتی کالاهایی پیشنهاد می دهند که فاقد نمایندگی رسمی بوده و از دادن خدمات پس از فروش معذورند. بی شک یک سیستم صوتی کارآمد می بایست چندین سال در یک مجموعه بدون نقص، به پخش صدا بپردازد. اینجاست که توجه به اصالت یک کمپانی و داشتن نمایندگی معتبر بسیار اهمیت دارد. شاید برندهای آمریکایی در نگاه اول بسیار جذاب باشند، اما این نکته رو نباید فراموش کنیم که در صورت بروز اشکال در عملکرد سیستم صوتی، فروشنده کالا قادر به رفع عیب در سیستم صوتی نبوده و باعث دلخوری شما می شود.

 

گروه صمیم تکنولوژی چه تفاوتی با دیگر فروشندگان سیستم صوتی دارد؟

  1. سابقه: گروه صمیم تکنولوژی با 20 سال تجربه در نمایندگی، طراحی، فروش و خدمات پس از فروش  سیستم های صوتی از اولین شرکت های معتبر ایرانی در حوزه صنعت صدا می باشد.
  2. نمایندگی های رسمی: هگروه صمیم تکنولوژی مفتخر است نمایندگی انحصاری و رسمی برندهای (fbt) اف بی تی، (rcf) ار سی اف، (powersoft) پاورسافت،(adamson) آدامسون و(jts) جی تی اس  در ایران می­باشد. برای اطمینان از صحت نمایندگی این گروه ، به وب سایت برندهای مذکور مراجعه بفرمایید. همچنین تنوع محصولات گروه صمیم تکنولوژی موجب می­شود که متناسب با بودجه­ های مختلف راه­ حل­ های مناسب ارائه شود.
  3. نمایشگاه مرکزی و فروشگاه ­ها : گروه صمیم تکنولوژی منحصر به یک دفتر کاری  نمی باشد. یک شوروم مرکزی و دو فروشگاه رسمی در تهران، یک شوروم در مشهد مقدس  این امکان رو به شما میدهد که بتوانید تمامی کالا را از نزیک لمس کنید و صدای آنها را بشنوید.
  4. پس از فروش: محصولات گروه صمیم تکنولوژی دارای گارانتی یک تا سه ساله و وارانتی پنج ساله می باشند. تعمیرگاه اختصاصی شرکت، یکی از مزیت های کلیدی صمیم تکنولوژی محسوب می گردد. تمامی محصولات ارائه شده در شرکت دارای قطعات یدکی هستند که در صورت مشکل قابل جایگزین کردن هستند.
  5. سمینارهای تخصصی: برگزاری همایش های علمی یکی دیگر از خدماتی هست که گروه صمیم تکنولوژی به دوستداران صدا پیشنهاد میکند تا به اطلاعات خود بیافزایند و بروز شوند.